Premiile Oscar 2018 – lipsă de imaginație și inovație

Premiile Oscar 2018 – lipsă de imaginație și inovație

Pe 4 martie, vor fi decernate Premiile Oscar (Premiile Academiei – Academy Awards). În 2018, au ajuns la ediția 90. Premiile sunt oferite de breasla cinematografică americană – The Academy of Motion Picture Arts and Sciences, un club elitist al unor profesioniști din domeniul cinematografiei.

O dezbatere dintr-o emisiune la B1 TV pe acest subiect mi-a stârnit interesul față exprimarea acestei opinii.

Am urmărit clipurile de prezentare ale filmelor care au ajuns nominalizate de Oscar în acest an și nu m-a atras niciunul. Zero pathos. Am urmărit câteva filme care au ajuns să fie nominalizate (printre care Darkest Hour) și pot să spun că pot fi de urmărit, însă nu sunt excepționale. Mă gândesc ce am avut în acest an această reacție și nu s-a întâmplat același lucru în trecut.

Un prim motiv este lipsa inovației. Aceleași teme și motive, aceleași scenarii, aceleași tehnici, aceleași arhetipuri sunt folosite. Nu știu câte filme dintre cele care sunt nominalizate acum ar fi făcut față acum douăzeci de ani.

De aici ajungem la al doilea motiv: scufundarea în platitudini. Este bine că reiterăm rolurile mass-mediei, că readucem în prim-plan anumite idei, că susținem anumite idei și comportamente politice, anumite idei sociale, dar lipsește critica și, mai mult, lipsesc abordările curajoase.

Mi-a plăcut ideea din spatele The Post venită tocmai în momentul în care libertatea presei este sub asediu de ani buni pe plan global. Lipsește imaginația pentru a vedea unde se poate ajunge. A lipsit orientarea spre viitor. Utopiile au și un rol de avertizare. Până și The Shape of Water este plasat în trecut.

Să luăm filmele nominalizate pentru cea mai bună imagine:

  • Call me by your name – 1983;
  • Darkest hour – 1940;
  • Dunkirk – 1940;
  • Get out – ?
  • Lady bird – ?
  • Phantom thread – 1950;
  • The Post – 1970;
  • The shape of water – 1962;
  • Three billboards outside Ebbing, Missouri – ?

Chiar dacă sunt trei cărora nu le-am neapărat în trecut, nu sunt orientatea nici spre viitor. Chiar dacă apar telefoane mobile în unele, nu înseamnă că nu pot fi plasate în anii 1980-1990 ca teme. Dar aici vorbim de cele pentru cea mai bună imagine. La cinematografie mai apar Mudbound (plasat după Al Doilea Război Mondial) și Blade Runner 2049 (plasat în viitor, dar limitat ca scenariu; de altfel, este un sequel al unui film din 1982).

Ai fi tentat să mai vezi ce se află printre nominalizările de la efecte vizuale și scriere, dar lipsește noutatea, lipsește inovația și imaginația, lipsește curiozitatea . Mai adăugăm unora efecte vizuale deplasate.

Totuși, dacă aveți curiozitatea să vedeți ce gala de premiere, este transmisă de RCS&RDS la Digi24.

sursă imagine: oscar.go.com

Sunt Mădălin Blidaru. Dacă vrei să îmi transmiți ceva, mă găsești la madalin [at] blidaru [dot] net sau pe diferite rețele sociale.

One Reply to “Premiile Oscar 2018 – lipsă de imaginație și inovație”

  1. Corecta radiografie si personajele malefice nominalizate exact. De noterietate se bucura si Renate Weber, Corina Cretu respectiv analista Pipidi, cu activitate mai absconsa , dar demne de citat. Trebuie scoase in relief si calitatile -in special “echilibru- de care di spune lady Daddy/ Dancila,si alte personaje care vor “performa dupa Congresul din 10 martie 2018 al PSDrac-nea. Gabriela Fi-rea/Pandele, CarmenDan …, precum si cohorta matriarhala urmand a fi numita ca dublura pentru presedintii de Conslii Judetene ,respectiv vice presedinte a partidului. Ce sa facem daca genialul presedinte -unic ales si reales/reconfirmat- are incredere numai in femei, care niciodata nu l-au tradat..

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *