Manelele, românii și politica

Practic, acesta este adevărul. Manelele sunt specia de gangsta balcanic și, totodată, cu un impact major asupra cetățenilor României. Există o serie de adevăruri incontestabile pentru societatea românească contemporană:

  • manelele reprezintă genul muzical favorit al majorității;
  • sunt prezente atât în petrecerile cercurilor VIP, cât și în lumea interlopilor, a oamenilor simpli, a tinerilor, reprezentând un gen surprinzător și eficient.

Având priză la public și cucerind industria muzicală românească (chiar umilind-o, aș putea spune), acestea sunt un factor important și în sfera politică actuală. De asemenea, acestea reușesc să vină în sprijinul nevoilor de entertainment atât ale persoanelor cu potență financiară, cât și a celor fără, chiar artiștii recunoscând acest lucru. Ideea principală este aceea că acest gen muzical se pliază pe nivelul de trai al românilor, nefiind costisitor și putându-se asculta gratuit. Revenind la această idee, recomand un articol scris acum câteva zile: De ce România are nevoie de muzică gratuită pe Internet.

Ieri, când am auzit prima dată de asta, credeam că e doar o glumă. Mi se păruse ciudat când am văzut că era încărcată pe serverul pe care era hostat site-ul SNSPA…

Găsirea paginii și văzând că subiectul a fost finanțat prin POSDRU mi-a atras atenția. 20 minute petrecute citind întreaga lucrare și pot spune: wow, surprinde foarte bine esența acestui fenomen social.

Lucrarea este bine documentată, axată atât pe trecut, cât și pe prezent. De asemenea, apare și o analiză comparativă a genurilor similare din Bulgaria, Serbia și Italia, confirmând faptul că nu reprezintă doar o specie gangsta balcanică, ci una cu puternice influențe internaționale.

Muzica spune foarte multe despre populație și despre mentalitatea cetățenilor. Cunoașterea în prealabil a tendințelor și a puterii obiceiurilor socio-culturale majoritare este esențială în elaborarea unor politici eficiente menite să dezvolte societatea românească.

Acesta este un comentariu lăsat aici cu privire la știrea privind un proiect de doctorat foarte bine realizat, finanțat prin Programul Operațional Sectorial privind Dezvoltarea Resurselor Umane. Lucrarea doctorală apare pe tema Șmecherie și lume rea. Manelele, specie de gangsta balcanic. la Școala Națională de Studii Politice și Administrative. Cu această ocazie vă invit să vă documentați cu privire la acest fenomen social postcomunist citind raportul Folclorul informalității. Manelele și lumea interlopă. (în plus, adaug articolul Cum au îngropat elitele Românie manelele. O poveste cu cocalari.)

De ce este necesar studiul manelele și trebuie privite ca atare?

În primul rând, acestea reprezintă o formă de manifestare culturală. Deloc surprinzător, ideea socială de bază a pornit la fel ca rock&roll-ul anilor ”50, hip-hop-ul ș.a.m.d. Mai mult, există o serie de genuri asemănătoare în Italia, Serbia (turbofolk) și Bulgaria (chalga). Citind articolele recomandate veți afla mai multe despre acest subiect.

În al doilea rând, evoluția manelelor a avut un mare obstacol: promotorii acestora. Majoritatea fiind cocalari, pseudo-modele, interlopi și cetățeni rromani, intelectualitatea română s-a aflat în situația de a fi ofensată de acceptarea acestui gen muzical în încercarea acestora de a aduce România pe drumul cel bun. Desigur, acest obstacol a fost și este puternic influențat de societatea discriminatorie în care trăim. Totodată, acest argument vine și ca un avantaj, genul muzical fiind mult mai ușor asimilat de cetățenii din zonele sociale inferioare. (Privind din altă perspectivă, dacă manelele ar fi fost promovate de intelectualitatea română, acestea nu ar fi ajuns la nivelul actual, aceasta fiind incapabilă de a pătrunde și de a identifica nevoile cetățeanului de rând, sărac etc.) Altfel spus, rasismul reprezintă motivul pentru care există lupta anti-manele actuală. Societatea română consideră că a fi țigan reprezintă un aspect negativ, aceasta fiind dovada clară. Cu toate acestea, există o serie de persoane care sunt modele, dar lumea evită să precizeze natura acestora: Mădălin Voicu, Connect-R, George Soros ( Open Society Foundations reprezintă un important actor social în promovarea drepturilor cetățenilor rromi). Concluzionând acest punct, putem spune că studiul manelelor este necesar pentru a vedea nivelul de toleranță, non-discriminare și egalitate de șanse promovat de cetățenii români.

În al treilea rând, manelele au o importanță politică deosebită în acapararea voturilor decisive. Nu diaspora l-a făcut în 2009 pe Traian Băsescu președinte al României, ci manelele. În timp ce contracandidații au luptat împotriva acestui gen, reprezentanții Partidului Democrat Liberal au știut cum să îl coopteze. Astfel, apariția unor manele electorale de primă mână au avut un impact sporit în stabilirea jocului voturilor. Hiturile electorale pe ritmuri de manele venite de la artiști de seamă ai genului au fost pentru portocalii, au venit mult mai devreme. Reacția a venit, conștientizându-se într-un final potențialul acestora, prea târziu.


Are peste 100 000 vizualizări pe YouTube, în condițiile în care pe posturile de televiziune specifice a fost un hit și a avut mii de difuzări.


Adunâd vizualizările primelor rezultatele de pe YouTube, obținem peste 200 000 de vizualări pentru această manea electorală. Desigur, și la această adăugăm difuzările la radio, de pe alte site-uri, videoclipurile apărute pe posturile TV.

Vedem așadar, un rol clar al acestui gen în stabilirea liderilor țării. Influența exercitată de acest gen a fost una decisivă chiar și în lipsa promovării sale. Am putea discuta și despre manipulare sau, într-o altă ordine de idei, despre conștientizarea câștigării unui electorat neasimilat de alții. Manelele au jucat, așadar, un rol decisiv și, probabil, dacă nu ar fi fost folosite în acest mod în campania electorală din 2009, Mircea Geoană ar fi fost președintele României.

(La alegerile prezidențiale din 2009, în al doilea tur, diferența dintre Traian Băsescu și Mircea Geoană a fost doar de 70 321 de voturi)

Revenind la motivul pentru care am scris acest articol, fenomenul social numit „manele” trebuie studiat, acesta prezentând societatea românească actuală. Influența acestora se vede, este vie și poate fi folosită în diverse scopuri. Amuzant este până la o limită…

O zi bună!

Sunt Mădălin Blidaru. Dacă vrei să îmi transmiți ceva, mă găsești la madalin [at] blidaru [dot] net sau pe diferite rețele sociale.

6 Replies to “Manelele, românii și politica”

  1. Conform carei dovezi(statistica) “•manelele reprezintă genul muzical favorit al majorității” ?

    1. Pentru dovada, nu am decat una: Romania.
      Iar ca statistica, nu am pentru majoritate, ci doar un studiu din 2007 realizat de Daedalus Consulting in care la intrebarea “Care genul dumneavoastra de muzica favorit?” 8,9% au raspuns ca fiind manelele, procente mai mari fiind disponibile doar la muzica lenta si la cea populara (ambele avand subgenuri specifice manelelor).

      1. Plus o declaratie a presedintelui Romaniei Traian Basescu din perioada (2004-2014), 22 februarie 2010:
        ”Cred că la 99% dintre românii care nu sunt etnici romi le plac cântecele romilor, nunţile făcute de romi, le place să audă… poate nu 99%, dar sunt atâţia solişti, cântăreţi, dacă o luăm de la Adi Minune până la oricine.. le plac manelele şi nu este o respingere în societate pentru ceea ce provine de la romi”

  2. O intrebare: cand isi sustine adi schiop doctoratul in snspa? Chiar as dori sa fiu prezent la sustinere.

    Si acum o observatie: chiar daca si eu cred ca asta a fost UNUL din motive, nu pot sa afirm ca maneaua l-a facut pe Basescu castigator. Si hai sa-ti mai zic ceva: maneaua este un gen muzical foarte popular in diaspora. Deci s-ar putea ca si acolo tot asa se se fi castigat voturile ;)

    Adi schiop are analize serioase, iti recomand lucrarea lui. L-am cunoscut personal. Dar afirmatii de genul BASESCU A CASTIGAT DATORITA MANELEI trebuie probate mai bine :)

    Salutari si ma bucur ca exista persoane care pot sa scrie neutru despre fenomen :)

    1. Probare? Numarul de distribuiri ale televiziunii de manele a amicilor din partid, vizualizari, ascultari, intrarea in mentalul colectiv, asadar promovarea candidatului.

Comments are closed.