Bright nu este un film despre orci și elfi

Bright nu este un film despre orci și elfi

Primul film văzut în acest an a fost Bright, un SF aparent, comedie polițistă regizată de David Ayer și scris într-o formă inițială de Max Landis, cu Will Smith, Joel Edgerton în rolurile principale, cu elfi, zâne, orici, oameni și incantanții fantastice, care a beneficiat de un buget de 90 de milioane de dolari. Însă povestea SF este doar o interfață pentru o puternică critică socială a prezentului și viitorului apropiat.

Deși nu ne vom transforma peste noapte în elfi sau orci aflați în căutarea unei beghete magice capabilă să îndeplinească dorințe, controversele socio-politice prezente în filmul distribuit de Netflix reflectă mai multe aspecte ale tendințelor actuale în diferite societăți.

Primul aspect explorat de producători și vizibil este stratificarea socială. Este o lume în care orcile sunt, probabil, cel mai de jos nivel social, stratul inferior al societății, marcat de discriminare, segregare, ostracizare, supuse violenței, cu muncile de jos și chiar cu necesitatea de a-și dezvolta o realitate alternativă, inclusiv a unor mecanisme de solidaritate alternative.

Orcile sunt cele care se ocupă de muncile de la canal, care se ocupă de furturi, care și-au atins un vis în viață, atât pentru ei, cât și pentru comunitate, devenind, de exemplu, polițiști. Își dezvoltă un propriu sistem de solidaritate și protecție precum clanul informal care torturează eroii principali spre final.

Jakoby nu este numai o orcă împlinită, dar care dorește să arate că poate fi la nivelul așteptărilor, chiar dacă este conștient că a ajuns în LAPD în urma unei politici pilot privind diversitatea. Este conștient că dacă eșuează, impactul va fi nu numai asupra sa, dar și asupra comunității din care provine, chiar dacă este renegat de aceasta.

Urmează oamenii aflați undeva în zona unei clase de mijloc , care reușesc inclusiv să extindă spectrul acțiunilor rasiste. Personajul jucat de Will Smith este pus într-o serie de situații provocatoare: este integrat într-o comunitate, însă respins dacă continuă afilierea cu noul partener, ajungând inclusiv în situația de a alege, nu numai împotriva moralei, dar și a legii.

La capătul superior par a fi elfii, aflați pe poziții de elită, fie acționând de la nivel federal, fie deținând resurse superioare. Trecerea prin toate comunitățile în film de cei doi colegi surprinde diferențele între comunitățile și condițiile în care trăiau cele trei categorii sociale.

Inegalitatea socială este din nou element care iese în evidență. Orcile nu trec prin cartierele elfilor, condițiile materiale diferă consistent, la fel și perspectivele de reușită profesională.

Dar mai este un element interpretat poate la extrem: puterea pe care aceștia o au, fie că vorbim de pozițiile în rândul guvernului, fie că vorbim de tehnologia la care au acces sau pe care o caută – bagheta magică. Elfii sunt în căutarea baghetei magice la început, nu oamenii, nu orcile. Iar bagheta magică poate crea minuni, poate îndeplini dorințe.

Jakoby este salvat de la moarte de un elf pentru că acesta avea această capacitatea, ceea ce, adus mai aproape de lumea reală, pune semne de întrebare asupra viitorului sănătății și accesului la servicii medicale.

Ward, încă neajuns la anii necesari pentru pensionare, este involuntar coechipierul lui Jakoby în urma unei politici de afirmare pozitivă, venită de la „diversitate”. Nici colegii săi, nici alții nu doreau orca-polițist să fie în departament, făcând demersuri pentru cel puțin concedierea sa pe motive identitare. Jakoby simte efectele acestei politici privind diversitatea și afirmarea pozitivă.

Apare inclusiv o discuție despre a doua șansă în cazul unor greșeli, în cazul celor ostracizați în film aceasta fiind cu greu accesibilă, greșelile amputându-se întregii comunității, nu doar individului.

Într-o altă linie secundară, o temă privind natura regimului politic apare în urma acțiunilor de la nivel federal, ale elfilor răi și buni. Un grup extremist dorește în film să transforme regimul într-o dictatură prin intermediul „baghetei magice”. Mai sunt evidente și diferite conflicte în mai multe niveluri de luare a deciziilor.

Decizia directorului de a explora mai mult dimensiunile sociale ale lumii create de scriptul filmului a adus probabil unul dintre filmele sfârșitului de an, deși interfața filmului mai are nevoie de îmbunățiri.  Bright va avea un sequel, în care vom vedea o incursiune chiar mai profundă pe anumite teme sociale și politice.

sursă imagine: Netflix

Sunt Mădălin Blidaru și doresc să îți spun „bine ai venit” în casa mea digitală. Sper că ai găsit informații folositoare și un mediu plăcut. Sunt blogger și scriu aici de aproximativ șapte ani. Urmăresc ceea ce se întâmplă în social media și, în același timp, pe glob. Pregătit în domeniul relațiilor internaționale, pasionat de dezvoltare sustenabilă, m-am implicat în numeroase proiecte și acțiuni pornite cu gânduri bune; am trecut prin mai multe organizații, fie ele locale, naționale sau internaționale, de unde am avut ce să învăț. Dacă vrei să îmi transmiți ceva, mă găsești la madalin [at] blidaru [dot] net sau pe diferite rețele sociale. Toate cele bune!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *